My Tulang Belakang :D

Wednesday, October 23, 2013

Wahhh!! Merahnya Kuku!??

Assalamualaikum..

Setelah dikaji+dipikiq+ditilik aku tekat nak tlis jugak psai isu neh. Aku nak tnya korang la. Apa pndapat korang mengenai oqg yg pkai pemerah kuku @ cutek (mcm mna nak eja bnda alah nie ekk?? :p) ? Bkn nak komen+hentam oqg2 yg pakai cutek nie yek, just pendapat korang ja ^^

Ad jgak kwn2 yg tnya aku bleh ka pkai cutek nie? Bukan nnti mati kena cabut kuku ka?? =O

Ok, sincerely (wahh!!) aku sdqi pun xtau ap hukum yg sebenaq2nya pakai cutek nie. Coz ad cakap bleh, ad yg ckap xbleh. Tang cabut kuku tu pon aku bqu dgq ja, xpnh pulak oqg ckp or gtw kt aku sblm nie T_T

Daqi ap yang aku baca, cutek tu bleh pkai. Tp make sure sblm pkai tuh ambik wuduk dulu coz cutek nie spupu daun keladi. Kalis ayaq gitu ^^

1 lg, make sure pkai cutek tu bkn niat nk menunjuk2 kat glongn bkn mahram. Klw nak berhias utk HENCIK SUAMI bleh2 aja ^^

Kalo bab cabut kuku tu aku xtau la. Nie just aku pnya opinion ja. Yg pkai cutek tuh jgn plak teqasa+terguris+terdendam plak yek. Kang xpasai2 kena tahan tgh jalan plak aku stg  -,-"

Ok, mcm nie la. Yg pasai cabut kuku tu MAYBE.. sekali lagi diulangi MAYBE.. oqg yg uruskan janazah kita nnti xad masa nak cuci kuku kita dgn pencuci cutek (pencuci dia oqg pngil apa ekk?), so the easy way ialah dgn mencabut tequs kuku si pemakai cutek tuh. Sbb cutek nie kn bersifat daun keladi mcm aku kata td tuh, so bila time mandikan jenazah nnti, ayaq xkn smpai ke kuku kita. So tak sempurna la mandi jenazah tuh.

Tp kalo korang yakin yg bila korang meninggal nanti ad oqg yg bermurah hati nak tolong tanggalkan cutek kt kuku korang tuh, silakanlah pkai (jgn slah anggap plak, aku tak rekemen pun yek :p)  

Nie la serba sikit pndapat aku mengenai cutek nie. Hope bleh tlng korang pilih mana baik n mana buruk ^^

Wassalam..

p/s: kalo cantik cara Islam kan lagi molek v(^_^)

No comments:

Post a Comment

mai pakat2 komen kat cni mai~ :D

Note: Only a member of this blog may post a comment.